Lyssna på kroppens signaler

Jag har nu kommit igång med löpningen. Jag har försökt att löpa varje dag och jag trivs väldigt bra med det. Men som vanligt när jag brukar komma upp i en varje-dags-löptur så sviker kroppen mig.

Om du har symptom som ömma knän

Jag har fått ont i ett knä och det är första tecknet på att nu kommer mina överkänsliga knän att börja göra sig hörda, timmars av löpning genom åren har gjort att de inte orkar full ut.

Så undviker du skada

Det är nu som det är viktigt att börja lyssna på kroppen. Varför? Jo därför att om du väljer att bara köra på och inte lyssna på kroppens signaler så skadar man sig väldigt lätt.

Jag inser nu att jag inte kan springa lika mycket. Jag måste blanda med annan typ av träning med för att variera mig.

Skapa en smidig övergång från en typ av övning till en annan

Jag har därför också I samband med träningen kört ett program hemma på Yoga mattan. Jag tränar ben och mage. Jag ar under en kortare tid kört två pass bara för att vänja kroppen vid annan träning.

Så för att summera det viktigaste är att du måste lyssna på kroppens signaler. Smärta I sig är inte farlig men den indikerar att något inte står rätt till. Var därför vaksam på hur du mår. Ta dig tid att känna efter. Det är så lätt att man I vardagen bara kör på så att man glömmer att känna efter. Stressen kan göra att man glömmer att känna efter, tidsbrist kan göra att du inte hinner att ändra. Men trots detta, ta dig tid, det kan göra att du vinner mycket i längden.