15 Ursäkter att inte träna

    Jag har svårt att hinna med att träna för jag orkar inte efter jobbet.
    Jag hinner inte med att träna för jag måste laga mat.
    Jag kan inte träna för jag måste städa.
    Det har hänt en massa oroligheter i världen just nu- jag måste titta på nyheterna.
    När jag hämtat ungarna på dagis orkar jag inget mer än ge dem mat och gå och lägga sig.
    Det är en spännande serie på TV som jag följer, jag måste se det här avsnittet!
    Jag måste betala räkningarna först innan jag gör något annat.
    Jag har inte hunnit städa, jag måste bara göra det innan jag tränar.
    Jag har en mängd papper som ligger på skrivbordet som jag måste sortera.
    Förrådet ser ut som skräp, jag faktum är att det ser ut som skräp. Jag måste bara rensa ut det innan jag ska träna.
    Bokhyllan är full av gamla böcker som jag borde rensa ur.
    Min garderob behöver vårstädas.
    Köket behöver rensas och jag behöver tvätta alla mina fönster.
    Undrar vad Mia håller på med, har inte hört av henne på länge. Bäst jag ringer henne. Gammal vänskap rostar aldrig.
    Blommorna behöver vattnas och ogräset har vuxit vilt över allt. Det ser förskräckligt ut och jag måste rensa.

Ovan har jag funnit 15 stycken ursäkter till att inte träna! Känner du igen dig? Kanske inte i alla men förmodligen i någon eller i några av punkterna. Detta är ursäkter som i dagligen säger till oss själva och som gör att vi inte orkar, eller undviker till att träna.Men saken är den att vi oavsett måste göra många av dem ändå. Det är vardagssysslor och många av dem kan inte undvikas.Jag har under en period haft det jobbigt. Jag har arbetat mycket, jag har deltidsarbetat, gått in en ny styrelse, städat ur många kilopapper som skulle bort och gjort större vårrensningar i lägenheten och i förrådet och källaren. Jag har vattnat i vår stora trädgård, förberett flera tillfällen av undervisning och jag har blivit tvungen att rensa ur garderober för att göra plats för nya saker inför våren. Vad som har kommit i kläm är min träningstid. Mina rutiner på 1,5 h träning per dag har förändrats till sporadisk träning! Till enstaka träningstillfällen. Hårda intensivpass som ska kompensera för en kontinuerlig träning på 1,5 h med systematisk träningsanalys. Det säger ju sig självt att det inte går. Resultatet blir inte lika bra även om det är hård och intensiv träning. Alla dessa ursäkter och krav har lett till en sämre träning. Förmodligen kan du känna igen dig. Saken är den att dina resultat får vänta lite. För saken är den att med ett sådant beteende kommer inga träningsresultat. Vill man bli smal, stark, öka eller minska i vikt, förbättra sig resultatmässigt -oavsett mål måste man undanröja alla sina ursäkter. Jag har bestämt mig. Nu ska jag träna mer. Och jag ska inte ha några mer ursäkter!